Tuesday, September 18, 2007

Tweede viool

… in mijn leven,
temidden van het gehele orkest was ik slechts,
Tweede viool.

Alle andere instrumenten werden bespeeld
Door een man, een man zo klein zo groot,
Hij bespeelde het hele orkest
En ik was slechts tweede viool.

‘van het orkest des levens krijgt het programmaboekje’
Maar de dirigent bepaald hoe het klinkt.
De dirigent, een man zo klein zo groot,
Bepaald dat hij de enige is die zingt.

Hij zingt een bas,
Een diepe lage bas,
voortdurend dreigend met nóg harder zingen,
Nóg harder brullen en nóg harder klinkend.

Een leven zo groot als een operagebouw,
Met een heel orkest
… en een tweede viool.

Het publiek komt van buiten,
de buitenwereld,
en ze zitten hier binnen
maar dringen niet door naar binnen.

Een leven zo groot als een concertgebouw,
Met een man zo klein zo groot,
Hij maakt in dit leven de dienst uit,
In mijn leven ben ik tweede viool.


28-06-2001

No comments: